torsdag 20 november 2008

Addicted?

Dagens samhälle är mer eller mindre beroende av teknik. Var man än kommer har någon på sin mobil, mp3, tv, radio, dator m.m. Visst är det bra att ha tidsfördriv, men hur bra är det för oss och vår hälsa?

Många måste ha något på för att sova, när man åker buss,tåg eller går. Detta medför dålig sömn och stress. Framförallt så är det ett beroende!

Detta är något vi pratat om en hel del om i skolan, vår lärare ska förmodligen låta oss stänga av våra mobiler en hel dag. Undra hur många som kommer få panik, känna sig rastlösa och ensamma. Jag kan ärligt säga att jag kommer vara en av de. Så mycket som jag pratar och smsar.

Började tänka på det här lite igår. Hur beroende kan man bli?
Var på undervåningen igår kväll och tittade tv då jag missade ett samtal jag inte hörde. När jag kommer upp ringde jag upp personen och han säger att jag ska ha med mig mobilen överallt vart jag än går, för tänk ifall jag missar ett så viktigt samtal som hans....

Jag behöver inte ha mobilen vart jag än går, jag känner mig inte bunden på det sättet och vill gärna kunna ta det lugnt utan den.

Jag menar, vad gjorde man förr i tiden?!? ;P

Inga kommentarer: